Seglingar med Afrodite

Sommaren -05

Blev det en segling till Riga där min fru är uppväxt. Min svärfar är medlem i en båtklubb som ligger i Jurmala vilket är ett naturskönt ställe ca 30km från Riga. I Riga mötte familjen upp vi stannade i ca tio dagar med sol, bad och byte av besättnings. En segling över Östersjön är perfekt för utvärdering av båtens seglingsegenskaper och boende-detaljer. Nu börjar finjusteringar med skotpunkter, vindroder, handtag invändigt, pentry m.m som är omöjligt att planera på land.

Som vanligt på Östersjön varierade vädret. På vägen dit var det sol och 22 grader i vattnet. På vägen hem var det motvind, kallt och vatten-temperatur på 16 grader. Fördelen med kallt vatten att algerna dör, på vägen dit var det synnerligen tjyvtjockt på vissa ställen. Det minskade på baltiska sidan men det kanske har med vindarna att göra. På hemvägen vart det ett besök på Fårö vilket är lika trevligt varje gång.

Sommaren 06

Denna sommar var helt oplanerad. Eftersom jag målat om skrovsidor m.m. kom jag i vattnet i mitten av juli. Den soliga sommaren blev bara bättre och bättre, så suget efter att segla till t.ex. Gotland blev för stort. Besättningen den här gången fick bli en bekant med hans två barn. Totalt vart vi två vuxna och tre barn, ett av dom var min äldsta son.
Vårt första mål var Fårö som jag tycker att varje seglande människa ska besöka förr eller senare. Efter några dagars stensamlande, raukbesök och turistande seglade vi vidare till Lickershamn. Härifrån tog vi bussen till Lummelundagrottorna, också populärt för barnen. Huvudmålet för resan var medeltidsveckan i Visby. Vi blev kvar här i ca fem dagar med mycket underhållning för barn och vuxna. I Visby var det även planerat med byte av besättning. Min far kom och mina andra bekanta tog färjan hem. Nu var vi tre stycken i besättningen och resan fortsatte till Öland. Jag har passerat Böda ganska många gånger utan att stanna, så denna gång gjorde vi slag i saken och seglade direkt dit utan omvägar. I Böda kan jag rekommendera fiskbutiken, dom har utsökta abborrar. Det är i mitten av vecka 32 och semestern börjar lida mot sitt slut, dags att styra hemåt. På hela resan ca 12 dagar regnade det 1 dag och då vräkte det ner annars var det runt 25 grader och sol varje dag, en sommar att minnas. Vindarna var måttliga och det passade besättningen bra. Konstigt nog var det kallt i vattnet på vissa ställen runt Gotland medan på Öland var det 24 grader.
Tyvärr har allt sitt slut och jobbet väntar snällt på måndag och man börjar redan planera för nästa sommar.

Sommaren 07
Sommaren 07 måste nog gå till en av historiens sämsta somrar. Som vanligt tänkte jag att vädret skulle var bättre på Gotland men tyvärr missade jag även det. (Det vart lite bättre i augusti) Hur som helst chansade vi att åka dit, i år med frun och min yngre son. Hela sommaren var uppbokad med tider att passa så vi hade bara 8 dagar på oss. Eftersom besättningen för i år inte hade sett Visby så seglade vi direkt dit utan onödiga stopp på vägen.
I Visby vart det traditionsenligt turistande med vikingaby, lummelunda, kneipbyn m.m. För att åka och bada i kniepbyn väntade vi i fyra dagar eftersom det var så kallt i luften så det sista man tänkte på var att bada. Vi stannade en vecka och sedan seglade i princip direkt hem för att passa nästa aktivitet, nattvakt på båtklubben, hämta/lämna barn på kollo, bröllop osv.
Fördelen med att komma iväg till Gotland (inklusive översegling) att man upplever alltid nya situationer (väder) och nya egenskaper på båten. Utprovningen fortsätter och nya idéer växer fram så vi får se vad som dyker upp nästa år.

Enda solglimten när vi seglade

Jag har alltid varit imponerad på arkitekturen i Snäckhotellet. Insidan lutar lika mycket som utsidan.

Vikingaby besök

Flygande holländaren i

vattenland.

Oktober 07

Hemsegling från Lidingö till Norrtälje.

Bra med lite vind eftersom båten börjar röra på sig efter

fem/sex sekundmeter.

Höst segling som börjar med en stilla morgon

och slutar med 12 m/s

Sommar 08

Segling runt Gotland. Jag, en kompis och min son seglade runt Gotland. Start i Stockholm, slutmål i hemma hamn på Vätö. Starten var regnig men resten av resan var kanon bra. Vi besökte Fårö, Bungeö, Slite, Närs hamn, Vändburg, Visby, Sandhamn och sedan till Vätö. Nordöstra Gotland är jättefint med ganska många hamnar och relativt lugnt från båtar. Ett smultronställe helt enkelt. Traditionellt besök i Visby och sedan hem via Sandhamn. Båten fungerar bra har upptäckt att båtens kryssegenskaper inte är så bra på öppet hav och medelhastigheter över 7 knop är svårt. Jag är mycket nöjd med tryggheten på denna båt, den ligger stadigt i vattnet.

Sommaren 09 vart det en kortare resa runt åland. Vi hälsade på en arbetskollega som har sommarstuga på norra Åland. Besättning: jag, frun och två barn.

Åland med sina röda berg.

Sommaren -12

Ytterliggare en segling till Gotland. Det här året vart det inte mycket segling men det ät väldigt svårt att inte ta en sväng till nordöstra Gotland. Slite ToR med bra vindar och spännande natt segling. Besättning: Jag, farsan och två söner. Pitstop gjordes på gamla KA3 för besök i f.d. militärförläggningen.

Sommaren -15

Segling till Ryssland och i Ryska kanaler. Efter 22 år var det dags igen att segla i ryska kanaler. Den här gången en kortare bit i insjöarna Ladoga och Onega. Ett av huvudmålen var Kishi öarna och besöka den 300 år gamla träkyrkan.

Rygens vita klippor är välkända turistmål och speciellt vackra från havet.

Sassnitz är ett bra ställe för att t.ex byta besättning. Bra kommunikationer till Sverige och Tyskland.

Bron i Sassnitz är speciell med sin konstruktion.

En bekant som gjorde sällskap kom med hyrd bil från Berlin vilket möjliggjorde turistande inåt landet till Arcona, Prorora m.m. Bilen kunde lämnas på Rygen och kompisen följde med på seglingen tillbaka till Norrtälje.

Fyren på Arcona som är en vilktig navigationspunkt i Östersjön.

Sommaren 2017

Segling runt Rygen. Vi stack tidigt och tänkte att det skulle vara varmt o skönt i södra Östersjön men ack så vi bedrog oss. Med motvind och kyla tog vi oss ner på ca en vecka. Seglingen tog ca 3 veckor och vi bytte besättning i Sassnitz.

Segling till Gotska Sandön och till Fårö 2018 och 2019

Året 2018 var det varmasre året på länge vi passade på att segla till Gotska Sandön som vi önskat i många år.

2018 kom vi iväg i augusti det var i senaste laget med det var fortfarande 28 grader i luften och 25 grader i vattnet. Lyckigtvis inga alger under denna period. 2019 var nästan lika fint men en bit från sommaren 2018.

Vår färdväg från hemmahamn till sandön var utan utsvängningar på dessa seglingar.

Sandön är en fantastisk ö som alla borde besöka.

När vi seglar till Fårö brukar vi passa på och besöka Bungör med sin speciella växlighet.

Man undrar hur dessa träd får vatten.